Zuid-Afrika - Reisverslag uit Bomvini, Zuid-Afrika van Jelle Faber - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Bomvini, Zuid-Afrika van Jelle Faber - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: JF

Blijf op de hoogte en volg Jelle

15 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Bomvini

Fietsreis Zuid Afrika Augustus 2016

ZA 30 juli 2016, Vlucht Amsterdam - Johannesburg

Vertrek Schiphol. Geen problemen; 9:00 uur fiets, bagage en mijzelf + handbagage door de douane.
Prettige vlucht; gezin uit Geldrop. ,s-avonds iets na 9:00 uur in Johannesburg. Na landing in Johannesburg pas kennis gemaakt met medefietsers en begeleiding. Adelheid haar bagage niet aangekomen. Koffer dag later nageleverd. Leuke ploeg. 2 nieuwkomers waaronder ik. De rest had al 1 of meerdere reizen met Silverburg Adventures (Monique Silverentant) ondernomen.

Zo 31 Juli; Transfer Johannesburg - Bethlehem
We hebben een bus voor 18 personen met aanhanger waar de fietsen op het dak kunnen en de bagage in kan. De keuken zit aan de zijkant en kan benaderd worden door een deel van de zijwand neer te laten. Met deze bus hebben we een transfer van 350 km gemaakt van Johannesburg naar Bethlehem in de Vrijstaat provincie. Ik heb er geen kribbetje gevonden. Wel een mooie accommodatie in het wildpark. Hiervandaan start onze eerste fietstocht. Een verschil met Azië is dat er hier haast geen WiFi is. Enerzijds wel rustig, maar om het thuisfront op de hoogte te houden is dit toch wel even behelpen. Dus bij geen bericht; het gaat allemaal goed, maar zitten we in de middel of nowhere. Het is hier ook veel uitgestrekter en verlatener dan Azië. Daar kom je om de paar km wel een dorpje dan wel op zijn minst een paar huisjes tegen. Hier kom je behalve de auto's op de wegen soms 10-tallen km's niemand tegen. Althans, mensen; het barst hier wel van de runderen, springbokjes, overige viervoeters en vooral veel vogels in allerlei maten en kleuren. Bethlehem ligt in de vruchtbare vallei van de Jordaan rivier waar veel tarwegewassen worden verbouwd. Bethlehem betekend in het Hebreeuws dan ook "huis van het brood".

Ma 01 Augustus; Bethlehem - Golden Gate
Kamer in wildpark. ,s-morgens wakker gemaakt door gebrul van leeuwen. Gordijnen open, huh? besneeuwd landschap. Nog eens de ogen uitwrijven. Ook dit kan in Afrika. Toch gestart met fietsen. Bij vertrek nog een gure wind rond vriespunt. Koude kop. Om 11:00 was er al zon en een strak blauwe lucht. De Fietstocht van 80 km gaat door een prachtig natuurgebied met unieke zandsteenformaties die prachtig oplichten in de avonden. Dat is dan de beloning van de eerste dag klimmen. Dat viel nog niet mee, omdat ik dezelfde fout had gemaakt als in Thailand; zadel te laag afgesteld waardoor je na 30 km verzuring van de benen krijgt en ik had te weinig gedronken had, en er was tegenwind.Verder wel mooi weer en een prachtige route. Eind van de dag weer een mooi resort met hutjes met een rieten puntdak.

Di 02 Augustus; Golden Gate - Sterkfonteindam
Na het ontbijt moesten we meteen beginnen de koude spieren op te warmen met een klim van ca 3 km van 9 %. Rustig blijven is ons devies. Gewoon ronddraaien die pedalen. Verder glooiend en lange stijgingen en gelukkig ook afdalingen. Bij èèn afdaling gingen we zelfs met ruim 80 km/uur naar beneden. Maar ja, je gaat ook vaak met slechts 8 Km/uur naar boven. Het blijft wel even wennen aan het weer: je wordt wakker met vorst, om een uur of 10 is het al 15 Gr. En 's-middags is het 25 Gr. Scheelde wel vandaag dat we nu de wind mee hadden. Om 16:00 waren we op bestemming. Ik had een luxe 8 persoons bungalow met uitzicht op een drinkwaterreservoir. Prachtig, zo wil ik thuis ook wel wonen. De Sterkfonteindam is het grootste stuwmeer van Zuid-Afrika.

Wo 03 Augustus; Sterkfonteindam - Drakensbergen
Gure wind bij opstaan. Gelukkig was de open haard al aan bij het ontbijt. Om 9:30 vertrokken. Vandaag maar 42 km en hoofdzakelijk wind van achteren of aan de zijkant. Evengoed moest je af en toe toch nog wel lang klimmen. Dat was dan wel oppassen omdat er af en toe rukwinden waren tot windkracht 10 waardoor je (zeker als je wat lichter was) zo van je fiets geblazen kon worden. Alleen de laatste km's wind tegen. Gaf je in ieder geval de indruk dat je je ingespannen had. We kwamen vandaag het Koninkrijk van de Zoeloes binnen; KwaZulu Natal met een constant zicht op de machtige Drakensbergen. deze keten loopt over een lengte van 1000 km en is door Unesco uitgeroepen tot werelderfgoed. de top ligt op 3.482 m. De hele dag gefietst langs traditionele Afrikaanse dorpjes.
Bij aankomst op het resort een paar prachtige huisjes met een fantastisch uitzicht op de bergen en grazende veestapel.

Do 04 Augustus; Drakensbergen - Royal Natal National Park
Vandaag een rustdag. Gefietst naar het Royal Natal National Park en een rustig plekje naast een beekje opgezocht om te lezen.

Vr 05 Augustus; Drakensbergen - Spioenskop
Vandaag weer een prachtige tocht gefietst. Eerst door de dorpjes / nederzettingen waar de Zoeloes leven. Daarna een deeltje langs een doorgaande weg met iets te veel verkeer, maar vanaf het "grondpad" (onverhard zandpad of pad met keien) fietsten we door een zeer mooi gebied richting Natuurgebied Spioenskop. 6000 Ha. Hier eindigden we op een mooie lodge met een prachtig terras en een ondergaande zon.

ZA 06 Augustus; Spioenskop - Dundee - Rorkes's Drift
Vandaag door een steile onverharde pas gefietst met een schitterend uitzicht over de vallei waar ooit de Boeren, Britten en Zoeloes met bloedige conflicten oorlogen hebben uitgevochten.

Zo 07 Augustus; Rorke's Drift - Emakhosini/Owens Camp
Tocht langs Isandlwana.Een eenzame heuvel waar een compleet Brits leger door de Zoeloes werd afgeslacht.

Ma 08 Augustus; Owens Camp - Imfolozi Game Reserve
De route ging langs nog een slagveld bij Ulundi waar 17.000 Zoeloes verbitterd strijd leverden tegen 5.000 Britse militairen en uiteindelijk verloren omdat de speren niet opgewassen waren tegen de geweren. In de middag met de fietsen op de aanhanger het Wildpark "Imfolozi Game Reserve" in waar we veel wilde dieren konden spotten.

Di 09 Augustus; Imfozozi Game Reserve
Vandaag nog 2 wild drivers gedaan in het Hluhluwe/Imfolozi Park gemaakt. Dit is enige park in officieel beheer van KZN Wildlife waar de Big Fife voorkomt. Het is het oudste wildpark in Zuid-Afrika opgericht in 1895 en is 100.000 Ha groot.

Wo 10 Augustus; Hluhluwe Game Reserve - St Lucia/Falsbay Park
Deze dag gefietst naar de Wetlands behorend tot het Werelderfgoed. Geweldig die uitgestrektheid en het uitblijven van verkeerslawaai. Alleen vogels waren er te horen (en te zien).

Do 11 Augustus; Lake St Lucia/Falsbay Park - Mkhuze Game Reserve
Gefietst langs ananas en sisalvelden. De tropische plan komt oorspronkelijk ui Brazilië en is in 1655 naar Zuid- Afrika gebracht. 90 % van de Z Afrikaanse ananas komt uit dit gebied. het werd oorspronkelijk gekweekt voor de zeilschepen omdat door de vitamine C de scheurbuik van de bemanning werd voorkomen.

Vr 12 Augustus; Mkhuze Game Reserve - Pongola
Over een "grondpad" gefietst langs ananas en sisalvelden. Bij aankomst gesloopt. Een grondpad is een. Onverhard pad van onregelmatige keien wat er ook nog regelmatig uitziekten vooral voelt als een kilometers lang uitgevallen wasbord. Klimmen is een drama, maar bij afdalen moet je ook regelmatig bijremmen en door het geschud voel je 's-avonds al je spieren. (Weet je tenminste ook weer dat je meer spieren hebt dan je dacht.)

ZA 13 Augustus; Pongola - Nisela
Vandaag het Koninkrijk Zwaziland in gefietst. Het begin was zwaar door een stijgend "grondpad" .'s-middags hadden we pech doordat we pal wind tegen hadden.
De Zwazi's zijn een vrolijk volkje, kleurrijk uitgedost een trots op hun zelfstandigheid. Het land is groen en vruchtbaar en gezegend met een rijke natuur. Uit archeologische vondsten blijkt dat het gebied al 100.000 jaar geleden werd bewoond. Helaas blijkt uit het ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties dat 69 % van de bevolking onder de armoedegrens leeft.

Zo 14 Augustus; Nisela Nature Reserve
Rustdag. Goed voor de spieren en om even te lezen en h te reisverslag bij te werken. Jammer dat er zo moeilijk een WiFi verbinding te maken is.

Ma 15 Augustus; Nisela Lodge - Lituba Lodge
Vandaag wordt ik op een feestelijke wijze onthaald bij het ontbijt. Felicitaties, zingende reisgenoten, slingers en cadeaus.Dat is nog eens leuk je verjaardag vieren en een mooi begin van de dag. Na het ontbijt een kleine fietstocht over een voor deze keer goed begaanbaar grondpad langs suikerrietplantages. Het is een mooie fietstocht over een rustige route. Helaas ergens een afslag gemist waardoor ik en enkele medefietsers even het spoor bijster waren en wat extra moesten fietsen. Er werd door Monique al gezocht naar ons, maar dat was gelukkig net niet nodig. Waar mobieltjes ook in the middel of nowhere al niet goed voor zijn.
Na de middaglunch (vooral chocoladetaart) met uitzicht op een meer en in de verte een paar hippo's nog een klein stukje fietsen en daarna weer een leuke Lodge. De bediening is weer echt Afrikaans. Dat wil zeggen dat niets gaat zoals je het zou verwachten. Vooral blijven oefenen in je niet druk maken. Voordeel hier is wel dat ze hier eindelijk een snelle WiFi verbinding hebben.

Di 16 Augustus; Lituba - Mlilwane Wildlife Sanctuary
In verband met de drukke wegen en het ontbreken van een veilige vluchtstrook beginnen we met een transfer van 80 km met de auto. Daarna koffie en worteltjestaart, bezichtiging van diverse kraampjes en winkeltjes om zonodig nog wat souvenirs te scoren. Hierna op pad om nog een stukje te fietsen naar ons laatste wildpark. Nou ja, wild? Behalve de krokodil waar ik het risico maar niet aanga, valt het wel mee met het wild. In dit park zijn de dieren zonodig gewend aan de mensen dat ze niet meteen weghollen. Dat wil niet zeggen dat je er dicht bij kan komen, maar je kan wel wat makkelijker foto's maken. Wij slapen in traditionele rieten hutjes met als luxe wel een heerlijke douche en toilet. 's-avonds na het eten worden we verrast met zang en dans uit Swaziland.

Wo 17 Augustus; rustdag
Vandaag een rustdag. Lekker rondgefietst in het park en nog wat foto's gemaakt. Ook nog een trail voor wandelaars met de fiets gepakt. Dat was wel even kicken. Hoe ouder hoe gekker toch?

Do 18 Augustus; Johannesburg
Na zowat de hele dag door de graanschuur van Afrika te hebben gereden (veel graangewassen) en tussendoor nog een markt te hebben bezocht voor de laatste aankopen, belanden we aan het eind van de dag weer op de luchthaven van Johannesburg. Hier moeten de fietsen weer in de doos en de bagage ingecheckt. Nog even wat oponthoud omdat de creditcards niet goed werd gelezen en enige discussie omdat er één fiets niet in een doos zat. Maar goed om 23:30 vliegen we weer. Naar huis.

Vr 19 Augustus; vlucht naar Amsterdam
Van een vliegreis valt niet meer te vertellen dat het altijd te lang duurt, erg lawaaierig is en dat je niet kan slapen. Helaas is deze reis weer teneinde. Het was een mooie reis met veel natuur en vooral wilde dieren en een zeer gezellig en leuk reisgezelschap. Ik zal mijn medefietsers missen.
Eerst maar weer een paar dagen bijkomen en da over een tijdje maar weer eens bedenken wat de volgende bestemming wordt. Want één ding is zeker, zo'n reis smaakt altijd naar meer.

• 15 Augustus 2016 - 21:55

Jan En Karin:

Hoi Jelle ,
    Wat een mooie verhalen, echt anders als Azië.
    Op Facebook je foto,s gezien. Prachtig hoor.
    Geniet nog van de rest van de reis en we zien je wel weer aan de overkant.
    Groetjes van Jan en Karin

• 15 Augustus 2016 - 22:10

Carinke:

Wauw! Wat een mooie ervaringen weer!

• 16 Augustus 2016 - 12:43

Saskia:

Het is of ik weer terug ben in Zuid-Afrika met die mooie dierenfoto's. Geniet er nog van!

• 23 Augustus 2016 - 09:19

Peter:

Mooie verhalen Jelle!
    Zorg dat je veilig thuis komt en veel plezier als je daar nu nog bent!